Literatuurlijst:

geschiedenis van Winschoten en genealogisch onderzoekBoeken over Winschoten

 

Algemeen  -  Archiefbronnen  -  Architectuur  -  Families/personen

Gezondheidszorg  -  Godsdienst  -  Handel en industrie  -  Onderwijs  -   Politiek

Recht  -  Stadswandelingen  -  Tweede Wereldoorlog  -  Vrijetijdsbesteding / verenigingsleven 

 

 

Stoomtramwegmaatschappij Oostelijk Groningen 1915-1948

Stoomtramwegmaatschappij Oostelijk Groningen 1915-1948 / G.R. de Weger en Ag. Jansen. - Haarlem : Schuyt & Co, cop. 1999. - 271 p.
(Boekenreeks NVBS ; nr. 31)
ISBN 90-6097-493-X

Nadat in Oost-Groningen van 1868 af de eerste trein reed, volgden in de jaren daarna de eerste tramlijnen. Zo ontstonden in de streek paardentramlijnen van Zuidbroek via Veendam en Stadskanaal naar Ter Apel, en van Winschoten naar Bellingwolde. De stoomtramwegmaatschappij 'Oldambt' was de eerste en reed van Winschoten via Finsterwolde en Midwolda naar Scheemda. Later ontstond een lijn van Winschoten via de Pekela's naar Stadskanaal en kreeg de maatschappij de naam 'Oldambt-Pekela'.
Van 1906 af werd er gewerkt aan de oprichting van de nieuwe stoomtramwegmaatschappij 'Oostelijk Groningen'. In 1915 werd de lijn van Winschoten naar Ter Apel met een zijlijn naar Bellingwolde geopend. In 1919 werd de lijn doorgetrokken naar Delfzijl. In de tweede helft van de jaren dertig werd een groot deel van het personenvervoer door bussen overgenomen. In de Tweede Wereldoorlog bloeide het trambedrijf weer op.
In 1948 was het voorgoed gedaan met O.G. De Groninger Autobusdienst Onderneming (G.A.D.O.) nam het personenvervoer over, aangezien O.G. geen concessie meer kreeg voor het exploiteren van buslijnen. Alleen ten behoeve van de aanleg van de A7 werd nog tot in 1950 met zand gereden van de zandput nabij Veelersluis tot een plek ten noorden van Winschoten.